Salgsbetingelser

Nedenfor finner du våre salgsbetingelser.

1. Eksklusiv gyldighet av disse betingelsene

1.1 Alle kjøp på ggmgastro.no, det vil si mellom GGM Gastro Nordic AB (heretter kalt "GGM") og kunden, er basert på disse salgsbetingelsene (heretter kalt "GTC").

1.2
En kontrakt basert på disse betingelsene vil også gjelde for fremtidige transaksjoner med kunden, selv om GGM ikke nevner dem eksplisitt hver gang. Dette gjelder også dersom kunden først blir kjent med disse betingelsene etter den første kontrakten.

1.3 Eventuelle avvik fra disse betingelsene, spesielt kundens egne betingelser, krever skriftlig godkjennelse fra GGM for å være gyldige. Selv om GGM ikke protesterer mot kundens betingelser, er disse ikke bindende for GGM med mindre de er akseptert skriftlig av GGM.

1.4 GGM kan endre disse betingelsene med rimelig varsel. Endringene vil bli meddelt skriftlig senest to måneder før de trer i kraft. Dersom kunden ikke skriftlig avviser endringene før de trer i kraft, anses kunden å ha akseptert dem. GGM vil tydelig informere kunden om denne konsekvensen.

1.5 Disse betingelsene gjelder ikke for forbrukere.

2. Samtykke til databehandling

Ved å legge inn en ordre gir kunden samtykke til at hans navn og firmalogo kan bli vist på GGM sin nettside og i brosjyrer med formål om å tiltrekke nye kunder. Dette samtykket kan tilbakekalles når som helst, og data behandles lovlig inntil en tilbakekallelse skjer.

3. Tilbud, kontraktsinngåelse og bestillinger via GGM sin nettbutikk

3.1 GGM sine tilbud er ikke bindende, med mindre de uttrykkelig er merket som bindende. Mål, vekt og andre data er kun bindende dersom de er avtalt skriftlig.

3.2 Når kunden legger inn en ordre skriftlig eller per telefon, anses dette som en bindende avtale. Dersom ordren er basert på et tilbud fra GGM, skal kunden følge dette tilbudet i sin bestilling. GGM kan kansellere ordren innen syv arbeidsdager ved å sende en ordrebekreftelse.

3.3 Kontrakter med GGM trer i kraft når GGM aksepterer kundens skriftlige eller telefoniske ordre, enten gjennom en skriftlig ordrebekreftelse eller senest ved levering av varen.

3.4 Ved bestillinger via GGM sin nettbutikk: Produkter i GGM sin nettbutikk er ikke bindende tilbud. Ved å klikke på "Bestill nå"-knappen under betalingsprosessen legger kunden inn en bindende bestilling. Den automatiske kvitteringen på e-post er ikke en bekreftelse på ordren. Kontrakten trer først i kraft når GGM aksepterer ordren gjennom en forsendelsesbekreftelse.

3.5 Ved motstridende bestemmelser gjelder følgende rekkefølge:

  1. Den individuelle kontrakten og eventuelle tilleggsavtaler,
  2. Disse generelle salgsbetingelsene (GTC),
  3. GGM sine tekniske spesifikasjoner,
  4. De viktigste elementene i GGM sitt tilbud, som pris og mengde.

3.6 Alle bestillinger betales på forhånd, med mindre annet er avtalt skriftlig. Betalingen må være oss i hende senest 14 dager etter bestilling. Bestillingen behandles og sendes først når full betaling er registrert. Dersom betalingen ikke mottas innen fristen, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen.

3.7 Bestillingsvarer kan ikke kanselleres eller returneres etter at bestillingen er lagt inn, med mindre annet er avtalt med GGM.

4. Kundens forpliktelser

4.1 Kunden skal sørge for at alle nødvendige ytelser og materialer til GGM leveres i tide og uten kostnader for GGM. Dersom kunden ikke oppfyller dette, bærer kunden alene de påfølgende konsekvensene.

4.2 Kunden er ansvarlig for å kontrollere om de leverte varene er egnet til deres formål før de tas i bruk, også selv om det er levert prøver.

4.3 Montering eller installasjon utføres av kunden selv, med mindre annet er avtalt skriftlig. Kunden skal følge monteringsveiledningen og sørge for at eventuelle tilkoblinger til strøm- eller gassnettet utføres av en autorisert fagperson.

5. Levering, leveringsbetingelser og force majeure

5.1 Dersom kunden ikke oppfyller sine forpliktelser, kan GGM ikke holdes ansvarlig for eventuelle forsinkelser.

5.2 Forsinkelse fra GGM sin side er også utelukket dersom deres leverandører ikke leverer korrekt eller rettidig.

5.3 Leveringer skjer "DAP – Levert på plass" i henhold til Incoterms 2020, med mindre annet er avtalt skriftlig.

5.4 Ved selvhenting skal kunden hente varene innen fem arbeidsdager etter å ha mottatt beskjed fra GGM. Dersom dette ikke skjer, skal kunden dekke eventuelle ekstra kostnader som kan ha oppstått.

5.5 Dersom kunden ønsker forsendelse, skjer dette for kundens egen regning og risiko.

5.6. Tilbudet om gratis levering gjelder under forutsetning av at kjøpet utgjør minst 600 kr ekskl. mva og transportforsikring, og til områder med fastlandsforbindelse. Til enkelte vanskelig tilgjengelige steder vil det påløpe en ekstra leveringskostnad.

6. Priser og betalingsbetingelser

6.1 Prisene er angitt i kontrakten og er alltid ekskl. mva, frakt og andre gebyrer, med mindre annet er avtalt.

6.2 Fakturaer skal betales innen 14 dager uten fradrag, med mindre annet er avtalt. Ved forsinket betaling har GGM rett til å pålegge renter. GGM forbeholder seg retten til å kreve en rente på 15 % p.a. av det skyldige beløpet ved forsinket betaling.

7. Risikoovergang og kontroll for transportskader

7.1 Risikoen for tap eller skade går over til kunden når varene er overlevert til transportøren eller forlater GGM sine lokaler.

7.2 Kunden skal umiddelbart etter mottak av leveransen kontrollere for transportskader og informere både transportøren og GGM dersom skader oppdages.

8. Plikt til å undersøke; garanti; returservice; retur av varer fra fraktselskaper; foreldelsesfrister

8.1 Dersom kunden er en næringsdrivende, skal kunden straks inspisere varene ved mottak og skriftlig informere GGM om eventuelle åpenbare feil, inkludert transportskader (jf. punkt 7.2). Feil som ikke kunne oppdages ved en korrekt inspeksjon, skal straks meldes skriftlig til GGM når de oppdages. Dersom kunden ikke overholder fristen for feilvarsling, mister kunden retten til å fremme krav om materialfeil. Det samme gjelder for klager på feilleveranser og avvik i mengder.

8.2 Mindre avvik i mål og design gir ikke kunden rett til å klage. Eventuelle avvik innenfor rammene av de relevante kvalitetsretningslinjene, som kunden er kjent med, anses å være i samsvar med kontrakten.

8.3 Med mindre annet uttrykkelig er avtalt med kunden, for eksempel som del av en "full garanti", vil GGM etter eget valg tilby enten erstatning med en ny, feilfri vare eller reparasjon av feilen. Dersom utbedringen mislykkes etter to forsøk, kan kunden velge enten å få et prisavslag eller å heve kontrakten. Kunden har kun rett til erstatningskrav i henhold til punkt 9.

8.4 Dersom GGM tar varer tilbake, enten på grunn av feilvarsling eller via servicefunksjonen "Retur" på https://helpcenter.ggmgastro.no/no, utgjør dette under ingen omstendigheter en erkjennelse av at varene er defekte.

8.5 Ved både feilutbedring og retur av varer via den nevnte servicefunksjonen "Retur" er returstedet GGM sitt hovedkontor.

8.6 Kunden skal samarbeide ved retur eller feilutbedring ved å gjøre varene tilgjengelige på den avtalte hentingsdagen. Større eller tunge varer skal pakkes og festes på en pall. Kunden skal sende bilder av de pakkede varene til GGM før henting. Dersom kunden fortsatt har originalemballasjen fra leveransen, skal denne brukes ved pakking av returvarer.

8.7 Garantien bortfaller dersom de leverte varene er blitt endret, bearbeidet eller behandlet feil. Det samme gjelder dersom feilen skyldes at varene ikke er korrekt tilkoblet eller justert i samsvar med punkt 4.3.

8.8 GGM påtar seg ingen garanti for varer som kunden har levert til GGM for bearbeiding. Kunden har ingen krav på erstatning for feil i slike varer, med mindre feilen skyldes GGM sin bearbeiding.

8.9 Foreldelsesfristen for mangelkrav er 12 måneder fra risikoovergang, med mindre annet er avtalt med kunden. Dette gjelder likevel ikke dersom det dreier seg om GGM sitt ansvar for skade på liv, kropp eller helse, eller i tilfelle ansvar for forsett eller grov uaktsomhet.

9. Eiendomsforbehold

Med mindre det er avtalt forskuddsbetaling med kunden, forbeholder GGM seg eiendomsretten til varene inntil alle betalinger fra kunden er mottatt.

10. Ansvar; produktansvar

10.1 GGM er ansvarlig i henhold til loven dersom kunden fremmer krav om erstatning for skader forårsaket med forsett eller grov uaktsomhet.

10.2 Dersom GGM misligholder en vesentlig kontraktsforpliktelse ved uaktsomhet, begrenses GGM sitt erstatningsansvar til den forutsigbare, typiske skaden.

10.3 GGM sitt ansvar for skader på liv, kropp eller helse forblir uendret. Det samme gjelder GGM sitt ansvar i henhold til personvernforordningen (GDPR).

10.4 Ved uaktsomme overtredelser av GDPR er GGM sitt ansvar begrenset til 20.000 EUR.

10.5 I forholdet mellom GGM og kunden påtar kunden seg ansvaret som produsent i henhold til produktansvarsloven, dersom årsaken til skaden ligger innenfor kundens ansvarsområde.

10.6 Dersom GGM sitt ansvar for skader er begrenset, gjelder dette også for GGM sine ansatte, representanter og underleverandører.

10.7 Dersom ikke annet er nevnt, er GGM ikke ansvarlig.

11. Fortrolighet

11.1 Med mindre det finnes en separat fortrolighetsavtale mellom partene, er begge parter forpliktet til å holde opplysninger hemmelige i henhold til dette punkt 11.

11.2 "Fortrolige opplysninger" omfatter enhver informasjon som er merket som fortrolig eller beskyttet av tekniske eller organisatoriske tiltak.

11.3 Mottakeren av fortrolige opplysninger skal:

  • Behandle opplysningene konfidensielt og kun bruke dem til formålet med kontrakten.
  • Kun videreformidle opplysningene til personer som har behov for dem i forbindelse med oppfyllelse av kontrakten.
  • Sørge for at deres representanter overholder fortrolighetsbestemmelsene.
  • Sikre opplysningene mot uautorisert tilgang.

11.4 Ved kontraktens opphør skal mottakeren returnere eller slette de fortrolige opplysningene, med mindre det finnes lovpålagte oppbevaringskrav.

11.5
Eieren av de fortrolige opplysningene beholder alle eiendoms- og bruksrettigheter til disse opplysningene.

11.6 Mottakeren må ikke utnytte eller kopiere de fortrolige opplysningene kommersielt utenfor kontraktens formål.

11.7 Reverse engineering (omvendt konstruksjon) av produkter er forbudt.

11.8 Mottakeren skal sørge for at underleverandører også overholder fortrolighetsforpliktelsene.

11.9 Fortrolighetsforpliktelsene gjelder også etter kontraktens opphør.

12. Motregning; tilbakeholdsrett

12.1 Kunden kan kun motregne krav som er ubestridte eller rettskraftige.

12.2
Kunden har kun rett til tilbakeholdelse dersom motkravet stammer fra samme kontraktsforhold.

13. Skriftlig form

13.1 Det finnes ingen muntlige avtaler ved siden av denne kontrakten.

13.2
Endringer eller opphevelse av denne kontrakten må være skriftlige. Dette gjelder også for endringen av kravet om skriftlighet.

13.3 Tekstform som e-post er tilstrekkelig for å oppfylle kravet om skriftlighet, med mindre annet er fastsatt i disse betingelsene.

14. Oppfyllelsessted; gjeldende lov; verneting

14.1 Oppfyllelsesstedet er GGM sitt hovedkontor.

14.2
Kontrakten mellom GGM og kunden er underlagt svensk lovgivning. FNs kjøpslov (CISG) gjelder ikke.

14.3 Eksklusivt verneting for alle tvister er GGM sitt hovedkontor, med mindre annet er påkrevd ved lov.

15. Avsluttende bestemmelser

15.1 Dersom en bestemmelse i disse vilkårene er ugyldig, påvirker det ikke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene.

15.2
Kunden kan kun overdra rettigheter og forpliktelser fra kontrakten med GGM med forutgående skriftlig samtykke fra GGM.